Wat zijn emotionele triggers?

Hoe je omgaat met emotionele triggers tijdens een gesprek en hoe je reageert vanuit verbinding.

“Jij bent echt lief!”

Ik ben in mijn leven wel 100000x lief genoemd. Het feit dat ik door voormalige werkgevers als niet assertief werd genoemd, bij de kassa nog steeds elke keer mijn ID moet laten zien als ik een fles wijn koop én vroegere vriendjes het uitmaakten, omdat zij vonden dat ik ‘te lief’ was, heeft mijn betekenis van het woord ‘lief’ niet goed gedaan. Zodra iemand dit dus tijdens een gesprek zegt, is het in mijn hele lichaam code rood. De sirenes gaan af.. de rode buttons zijn ingedrukt.. Tja.. hoe voer je dan toch nog een goed gesprek? In deze blog geef ik uitleg over wat emotionele triggers zijn en tips hoe je kan omgaan met triggers tijdens een gesprek.

Wat zijn emotionele triggers?

Hallo emotionele triggers!

Als iemand mij omschrijft als ‘lief’ of mij een ‘lieverd’ noemt, dan triggert mij dat. Mijn brein gaat aan. En de negatieve associaties worden in mijn hoofd gelegd. Gedachten vormen zich als: ‘dus je vindt mij niet goed genoeg?’, ‘dus je neemt me niet serieus?’, ‘oké dus je vindt mij een stom persoon’. Als ik vervolgens die gedachten als waarheid beschouw, dan ontstaat er een stortvloed aan negatieve emoties. Die emoties voelen naar en maken mij onzeker, waardoor ik mij het liefst volledig afsluit voor die persoon. Ik kap het gesprek af en loop weg. Dág verbinding..

Eerder schreef ik al een blog over hoe onze gedachten onze communicatie beïnvloedt. Lees de blog: ‘Wat is je innerlijke stem?’

Ultiem compliment of niet?

Iedereen heeft en geeft zijn eigen betekenis aan woorden. Iedereen ervaart dingen op een andere manier. Die ladingen hebben wij door de jaren heen allemaal gevormd op onze eigen manier. Wat voor jou misschien vanzelfsprekend is, is voor de ander niet vanzelfsprekend. Misschien is voor jou de uiting ‘je bent echt lief’, wel hét ultieme compliment dat je iemand kan geven. Voor de ander totaal niet. En dat kan. Dat is helemaal oké, maar wees er wel bewust van. Dat iets vanzelfsprekends voor jou, voor de ander niet zo vanzelfsprekend is.

Wat zijn emotionele triggers?

Onze eerdere ervaringen bepalen de manier hoe wij op bepaalde situaties reageren. Als wij bepaalde emoties ervaren door wat iemand zegt, worden we onbewust aan die eerdere ervaringen herinnerd. Wat er in het hier en nu gebeurt is simpelweg de emotionele trigger die die herinnering activeert. Vaak gebeurt dit volledig onbewust en ligt een heftige reactie dus zo op de loer. Door die trigger voelen we ons aangevallen en nemen we uitingen persoonlijk. Hierdoor luisteren we niet meer aandachtig, klappen volledig dicht of slaan meteen terug. We gooien dan reflexmatig allerlei woorden uit ons mond om ons te verdedigen, zonder er eerst even over na te denken.

Tips om bewust te worden van emotionele triggers.

Vaak zijn we niet zo bewust van wat ons nou raakt en waarom. Om anders te reageren is het belangrijk om eerst bewust te worden van jouw trigger. Hierbij tips om de volgende keer zo’n trigger te onderzoeken:

  • Neem verantwoordelijkheid voor je eigen gevoel.⁠
  • Het is jouw trigger en niet die van de ander. ⁠

  • Neem even de tijd en onderzoek wat je eigenlijk voelt.

  • Haal 10x diep adem.⁠

  • Waar in je lichaam voel je de trigger? ⁠
  • Hoe ziet die trigger eruit? ⁠

  • Benoem jouw trigger.⁠

  • Wat gebeurde er precies?⁠

  • Welke gedachten, emoties en aannames zijn er?⁠

  • Maak een lijstje met dingen die jou op zo’n moment helpen.⁠
  • Misschien een rondje lopen buiten. ⁠

  • Een glaasje water drinken.⁠

  • Even heet douchen en die triggers van je af spoelen. ⁠
  • De gedachten die je hebt opschrijven⁠.⁠

  • Accepteer met liefde.
  • Door alles wat je hebt meegemaakt is het volledig logisch dat dit jouw triggert. ⁠

  • De situatie en/of jouw reactie is echt helemaal oké.

Emotionele triggers

Manieren om te reageren op emotionele triggers tijdens een gesprek.

Ga er niet van uit dat de ander weet wat jou raakt en waarom het je raakt. Probeer dus uit te leggen wat er gebeurt, zodat de ander ook beter snapt hoe je je voelt. Ook al kan je de woorden niet direct vinden, de intentie om aan te geven wat er gebeurt, werkt al verbindend.

Onderstaand voorbeelden van manieren om te reageren op interne triggers tijdens een gesprek:

  • ‘Ik neem even pauze van dit gesprek. Ik voel mij getriggerd en ik wil niet iets zeggen wat ik niet meen.’
  • ‘Het raakt me. Ik merk dat ik het lastig vind om hierover te praten.’
  • ‘Ik voel me overweldigd en ik weet niet wat ik moet zeggen. Ik wil er graag even over nadenken. Kunnen we dit gesprek later voeren?’

Triggerhulp.

Wil jij meer inzicht in jouwe gedachten en triggers? Wil je op een andere bewuste manier kunnen reageren? Op een manier reageren die verbindend is? Ik begeleid je graag! Via onderstaande button kan je direct een gratis en geheel vrijblijvend kennismakingsgesprek inplannen.

Plan een gratis kennismakingsgesprek in